Fortællinger fastholder og får information til at hænge fast
Alle ved, at det bedre at bo i et hus af sten end i et kun af strå...
… Fordi de har hørt historien om ulven og de tre små gris.
hvad betyder det for din kommunikation og markedsføring?
Det betyder, at hvis skaber en fortælling, så husker din målgruppe bedre bede dit budskab, end hvis du formidler kedeligt og serverer ren information. Kender du eksempelvis nogen, der har læst Apple eller Googles vilkår fra start til slut? – der kunne jo faktisk stå noget vigtigt i dem…
Puls
En fortælling skaber du ved at at skrive læseværdigt, bruge sproglige billeder, reportageelementer og en struktur, der giver læseren overblik.
Husk at der ikke et modsætningsforhold mellem at gøre folk klogere og underholde. Faktisk er der større chance for, at de suger dine informationer til dig, hvis det ikke betyder, at de skal gabe kæben af led.
Det er værd at huske på uanset om du skal kommunikere internt til dine medarbejder, få flere kunder etc.
Derfor husker vi fortællinger
Fortællinger bliver lagret i vores hukommelse i en bestemt kontekst. hvilket gør det lettere at hente og huske oplysningerne senere, når vi står over for en lignende situation.
Følelser, både positive og negative, hjælper desuden med at lagre oplysningerne dybere i vores hukommelse.
Vi identificerer os ofte med personerne i en fortælling, og det de går igennem. Det betyder, at vi ser os selv eller andre vi kender i fortællingens personer, hvilket igen betyder, at vi bliver mere engagerede og tilbøjelige til at huske de ting, der er i historien.